Mokytojau,
Duok mokiniui sparnus,
kad jis galėtų jausti, kurti, džiaugtis ir stebėtis,
kad norėtų laime dalytis su kitais.
Duok mokiniui sparnus,
kad jis galėtų skristi tik jam vienam aiškia kryptimi,
taip aukštai, kaip jis pats panorės.
Duok mokiniui sparnus
ir pakilk šiam skrydžiui drauge.
Pajusk savo galimybes,
klausykis, stebėk, kurk gyvenimą
ir mokyk šito kitus.
(Iš Eigil Kjaergaard ir Rimos Martinėnienės knygos "Nepaprastas pavasaris")
Idėjos rugsėjo 1-ajai:
"Kieti riešutėliai" - idėja, skirta trečiokams, ketvirtokams. Reikėtų parinkti pasakojimų, liaudies išminties posakių apie riešutus. Galima net paanalizuoti graikinių riešutų branduolius, parodant, kaip jie panašūs į mūsų smegenis. Po to visa tai susieti su mokymuisi. Akcentuoti, kad mokymasis taip pat yra kaip tie kieti riešutėliai ir nėra taip lengva viską įveikti. Tada kalbėti apie valią, pareigą, norą, užsispyrimą ir sunkumų įveikimą. Dovanoti taip pat būtų galima maišelius su riešutais. Verta pademonstruoti ir "sukibusius" lazdyno riešutus, sutapatinant su kolektyvo galia ir draugiška veikla.
"Giliuko kelionė" - tai idėja žemesnių klasių mokiniams. Pagrindinis šventės veikėjas turėtų būti Giliukas. Jis galėtų pasveikinti mokinius su rugsėjo 1-ąja, supažindinti su draugiškos klasės receptu... Taip pat ant suolų galėtų būti padėti iškirpti spalvingi "giliukai" su užduotėlėmis, palinkėjimais.
Vaikams būtų
galima padovanoti maišelius su tikrais giliukais ir skirti užduotį namuose iki savaitės pabaigos padaryti įvairių veikėjų Po to padaryti parodėlę ir aptariant akcentuoti, kad veikėjai
įvairūs kaip ir jie patys. Todėl vieni kitus turi priimti tokius, kokie yra...
Gal dar bus naudinga kokia idėja? Čia pasiruošta pirmai pamokai su ketvirtokais.
Eilėrašukai mano mokiniams. Tik antrajame yra neatidumo klaida. Paskutinėje eilutėje turi būti ne "dirbt kartu", bet dirbt drauge".
IDĖJA PIRMAI PAMOKAI
Pokalbiui apie draugystę, apie laimę duoti, dalytis ir dovanoti panaudoti tekstą pagal Š. Silverstainą "Dosnus medis".Jame rašoma apie berniuko ir medžio draugystę. Puikus tekstas, kurio metu galima įtraukti mokinius. Pasakojimas yra 2 kl. etikos knygoje. (Jei kam labai reikėtų, turiu nuskanavusi, galėčiau atsiųsti).
Tokiai pamokai taip pat galima kūrybingai pasipuošti klasę, atlikti įvairių veiklų ant medžio trafareto, pasikabinti klasėje draugystės medį ir ant jo prisegti tėvelių ir vaikų linkėjimus...
Iliustracijos šaltinis:
https://www.pinterest.ca/pin/243194448609312715/
REKOMENDUOJU
Puikūs filmas , kuriuos verta pažiūrėti su vaikais, kad suprastų, kad visi turi teisę būti laimingi.
"Gerumo stebuklas"
Naudinga pasikartoti pasitinkant mažuosius. 6 - 7 m. vako gebėjimai (įkėliau iš facebook)
Jau birželio mėnesį mokytojos pradeda pažintį su būsimais pirmokėliais. Esu sukūrusi pasakėlę, kurią skaitau, o mokiniai atlieka pagal ją užduotis. Išanalizavus vaikų darbus, galima jau nemažai sužinoti apie juos. Ir dar. Tuos vaikų darbus duodu tėvams, ir jie seka, kaip vaikams sekėsi atlikti užduotis. Taip jie pamato, kaip vaikai orientuojasi erdvėje, skaičiuoja, kaip kruopščiai atlieka užduotį. Būna įdomu stebėti tėvų reakciją. Kam patinka, galite pasinaudoti.
Dar būsimiems pirmokams galima duoti atspausdintą su Wordart padarytą paveikslėlį su raidėmis. Vaikai apibrėš ar kitaip pažymės raides, kurias pažįsta.
Tai padeda greičiau ir geriau pažinti būsimuosius mokinukus
Jei esate girdėję apie Mąstymo kultūros mokyklas, tai idėją pasiėmiau iš ten. Yra net 8 Mąstymo žemėlapiai, kuriuos sėkmingai taikau visame ugdymo procese. Bet čia jau atskira tema. Susitikimo metu tėvai braižo apskritimo mąstymo žemėlapį. Aš rėmus brėžiu lentoje. Viduje parašo vaiko vardą, antrame rate rašo viską, ką gali pasakyti apie savo vaiką. Išorėje apskritimo yra atskaitos taškai, kur parašo iš kur žino, kad vaikas yra būtent toks - t.y. kas be jų dar įvertino vaiko savybes. Gal ir neaiškiai parašiau, bet suprasite, kai pažiūrėsite konkrečius darbus. (prisegu porą, kad būtų aiškiau) Iš tikro, informacijos gausite tikrai labai daug ir rugsėjo mėn. bus drąsiau. Sėkmės pasinaudojant šia idėja.
Sugrįžus po atostogų mokiniams galima išdalinti "Nykštukų medžius" ir paprašyti, kad pažymėtų, kurioje vietoje dabar yra (kaip jaučiasi). Manau, kad tokią užduotį galėtų atlikti net pirmą pamoką. Plačiau apie šį testą,analizę ir rezultatus galima paskaityti čia >>
(Jei reikėtų, medį galėčiau atsiųsti)
Artėjant rugsėjo pirmosios šventei, vis dažniau susimąstome, kaip pravesti pirmąją pamoką. Spontaniškai kilo tokia mintis. Jau antroje klasėje galima vaikams atspausdinti štai tokį paukštį ar gėlę (žodžių galima parinkti daugiau ir įvairesnių), leisti apibraukti jiems svarbiausias vertybes ir padiskutuoti, kodėl viena ar kita savybė yra svarbi.(Jei kam reikėtų, galėčiau paveikslėlius atsiųsti ).
Taip pat galima prašyti vaikų, kad surastų pasislėpusias patarles apie mokslą, pelėdoje arba pieštuke - svarbius žodžius. Juos aptarti.
STEBUKLINGI ŽODŽIAI,
KASDIEN PUOŠIANTYS MŪSŲ KALBĄ
Siūlau idėją, kaip aptarti su vaikais emocinę būseną. Kiekvienas vaikas turi savo gėlę, kurios žiedlapiai - emocijas atspindintys veidukai. Vaikai savarankiškai pažymi, kaip jaučiasi. Kartais net atėję į mokyklą pažymėdavo liūdną ar piktą veiduką. Išsiaiškindavo, kodėl taip jaučiasi. Gėlytės labai padėdavo bendraujant su vaikais.
Vienas iš būdų, kurį naudodavau pažymėti perskaitytas knygas. Už perskaitytą knygutę prisegdavau po kaspinėlį. Sau dar pasirašydavau puslapių skaičių. Kiekvieną mėnesį parinkdavau vis kitokios spalvos kaspinėlius (kirpdavau iš popieriaus). Taip būdavo lengviau pamatyti, kurį reikia paraginti skaityti. Kartu papuošdavo klasės kampelį.
Rugsėjo 1-oji pirmoje klasėje (2017 m.)
Rugsėjo 1-oji ketvirtoje klasėje
Rugsėjo 1-oji trečioje klasėje
RUGSĖJO 1-OJI PIRMOJE KLASĖJE
O mano idėja buvo - kelionė per mokslo karalystę. Pirmiausia pasveikinau mokinukus, įžengusius pirmą kartą į mokslo ir žinių karalystę. Vėliau vedžiau pokalbį apie tai , kas gyvena karalystėje, kokiuose namuose gyvena princai ir princesės, karalaičiai ir karalaitės. Pokalbio pabaigoje "priėjau" prie minties, kad jūs taip pat pateksite į mokslo ir žinių karalystę ir pabuvosite ne vienoje pilyje.
Stende atspausdinau pilis ir nutiesiau kelius. Keliai netaisyklingi, ne visur tiesūs ir tvarkingi...kaip ir būna besimokant.:-)
Mokiniams skiriu užduotį klausyti mano pačios sukurtų eilėraštukų kiekvienam dalykui ir pasakyti, ko ir kurioje pilyje mokysis....( tai užtrunka šiek tiek laiko). Pasakau, kad mokytis bus gera, jei visus šildys saulutė ir neužstos juodi debesys. Tada perskaito žodžius ant debesėlių ir juos aptariame.( neradau nuotraukos, kur buvau ant kito stendo paklijavusi saulutę ir virš jos debesėlius su užrašais "gerumas, draugiškumas, paslaugumas, atsakingumas, nuoširdumas, pareigingumas). Kai aptariame šiuos klausimus, padovanoju vaikams po raktą, iškirptą iš storesnio kartono, teigdama, kad kiekvienas gaus po raktelį dovanų, su kuriuo galės atrakinti pilių duris. Taip pat ir atvirukus, kuriuose parašyti mano pačios sukurti žodeliai.( Raktais ir atvirutėmis taip pat papuošiau lentas (kaip pavaizduota nuotraukose). Galima dovanoti ir pintinę irisinių saldainių "Raktelis":-) Kaip įmanydama ir kur tik maniau tinkama, į pokalbį įtraukdavau ir tėvelius.Pabaigoje pasakiusi, kad visi tėveliai nori, kad jų princai ir princesės būtų saugūs ir laimingi, pacitavau Henry Home sentenciją. "Tikriausias būdas padaryti vaiką nelaimingą - tenkinti jų reikalavimus". Palinkėjau stiprybės, meilės, naujų, prasmingų patyrimų kartu keliaujant iš vienos pilies į kitą...
(Jei kam reikėtų, galėčiau atsiųsti ir sukurtus eilėraštukus kiekvienai piliai)
Pasiūlymas kolegoms
Siūlau mokytojams pasinaudoti Sauliaus Vilučio pasakojimu, kaip pasinaudoti "Zygotebody" programėle mokantis temas apie
žmogaus kūną.
Sugrįškime mintimis į savo vaikystę...
Tai, ką girdėjome, kai buvome vaikai:
stovėk ramiai, eik greičiau, kur bėgi, paskubėk, neliesk, būk atsargus, viską suvalgyk, išsivalyk dantis, neišsitepk, jau išsitepei, patylėk, kalbėk, atsiprašyk, pasisveikink, ateik čia, nesimaišyk man po kojomis, eik žaisti, netrukdyk, nebėgiok, nesuprakaituok, žiūrėk nepargriūk, sakiau pargriūsi, dabar tai tau bus, kodėl manęs neklausai, šito tu nesugebėsi, esi per mažas, duok aš padarysiu, tu jau didelis, eik miegoti, kelkis, pavėluosi, aš užsiėmęs, eik žaisti vienas, apsirenk, nestovėk saulėje, eik į saulę, nekalbėk pilna burna.
Tai, ką norėjome išgirsti, kai buvome vaikai:
myliu tave, tu toks gražus, kaip gerai, kad tave turiu, pasikalbėkime truputį, pabūkime kartu, kaip jautiesi, ar tau liūdna, gal bijai, kodėl gi šito nenori, tu toks mielas, tu toks švelnus, papasakok man, ką tu išgyvenai, ar tu laimingas, man patinka kai juokiesi, verk, jei nori, tau kažkas nepasisekė, kas tave nuskriaudė, kas tave taip supykdė, papasakok man viską, jei nori, pasitikiu tavimi, tu man patinki, ar aš tau patinku, kada tau nepatinku, klausau tavęs, žinau, kad mane myli, ką apie tai manai, man patinka būti su tavimi, noriu su tavimi pakalbėti, noriu išklausyti tave, pasakyk, kada jautiesi nelaimingas, man patinki toks, koks esi, mums gera būti kartu, pasakyk, jei suklydau.
Radau savo užrašų "lobynuose" prasmingą tekstą pokalbiams su auklėtiniais, tik gaila, kad nežinau nei šaltinio, nei autoriaus. Tai yra tikrai ne mano mintys. Gal ir Jūs panaudosite kokioje nors situacijoje. :-)
Ežių šeimynėlė
Vasarai atėjus, girioje apsigyveno ežių šeimyna. Dienos buvo šiltos, tad ežiai linksmai pramogaudavo medžių paunksmėje. Nupuškuodavo ir už miško, siausdavo laukymėje, tarp gėlių žaisdavo slėpynių, gaudydavo muses, kad prasimaitintų, o nakčiai atslinkus ramiai sumigdavo šalia savo buveinės.
Vieną dieną išvydo krintantį medžio lapą: artinosi ruduo. Lapai krito vis labiau ir labiau. Ežiai sugalvojo naują išdaigą: gaudė krintančius lapus.
Vis labiau šalo. Upę aptraukė plonytis ledo sluoksnis. Iškritęs sniegas užklojo lapus. Ežiai drebėjo iš šalčio, naktimis negalėdavo net užmigti.
Vieną vakarą nusprendė susiglausti ir tokiu būdu sušilti, tačiau bandymas nepasisekė: žaibiškai išsilakstė į skirtingas puses, mat dygliais subadė vienas kitam nosis ir letenėles. Dar kartą nedrąsiai pamėgino priartėti vienas prie kito, tačiau ir vėl nesėkmingai.
Reikėjo rasti būdą sušilti ir išlikti: juk ir paukščiai, ir triušiai, ir kurmiai, ir kiti gyvūnai sušildavo susiglaudę.
Tuomet ežiai ėmė mokytis artėti vienas prie kito įtraukdami spyglius. Iš pradžių sekėsi sunkiai, tačiau ežiai kiekvieną vakarą mėgino vis iš naujo, kol pagaliau jiems pavyko susispausti nesusibadžius.
Žvarbus vėjas daugiau jų nebegąsdino; susiglaudę ežiai šiltai sau miegojo.
Gyvenime labai praverstų kelios
taisyklės:
Kadangi gyvenimą nuskaidrina švelnumas, vadinasi verta jo siekti kasdien.
Atrask gerąsias žmonių savybes, net ir tada, kai jie patys stengiasi jas nuslėpti.
Nebijok nesutarimų ir barnių: tik mirusieji ir viskam abejingi nesipyksta.
Noriu pasiūlyti prasmingą tekstą, kurį labai sėkmingai panaudojau antroje klasėje rugsėjo pirmosios šventės metu. Jo mintį panaudojau ir puošdama klasę, ir gamindama mokiniams atvirukus. Gaila, kad neradau šio teksto autoriaus.
Pieštuko alegorija
Pagaminęs pieštuką pieštukų kūrėjas jam tarė:
- Prieš išeidamas į platųjį pasaulį tu turi įsiminti 5 taisykles. Visada laikykis jų ir tu tapsi geriausiu pieštuku, kokiu tik gali tapti.
1. Tu galėsi atlikti daugybę puikių darbų, jei tik leisiesi laikomas kažkieno rankos.
2. Laikas nuo laiko Tau teks patirti skausmingą drožimą, bet to reikia, kad tu taptum geresniu pieštuku.
3. Tu galėsi ištaisyti bet kurias savo padarytas klaidas.
4. Svarbiausia tavo dalis visada bus tai, kas tavo viduje.
5. Nesvarbu, kas beatsitiktų tu turi rašyti. Nepriklausomai nuo situacijos sudėtingumo tu visada turi palikti aiškią, lengvai įskaitomą žymę.
Pieštukas suprato, pažadėjo įsiminti ir nuėjo į dėžutę žinodamas savo kūrėjo valią.
Dabar pakeiskim pieštuką tavimi ir pritaikykim taisykles tau, kad taptum geriausiu, kokiu tik gali tapti.
1. Palaikomas Dievo rankos tu galėsi padaryti daug didžių darbų. Ir leisk kitiems žmonėms naudotis tavo gautomis Dievo
dovanomis.
2. Kartas nuo karto Tu patirsi skausmingą aštrinimą spręsdamas įvairias problemas, bet to reikia, kad taptum stipresnis.
3. Tu galėsi ištaisyti klaidas, kurias gal tu padarysi arba paprasčiausiai išaugsi iš jų.
4. Svarbiausia – tavo vidus.
5. Kokiu paviršium tu eitum, turi palikti savo žymę. Nepaisant situacijos,turi išlikti žmogumi ir laikytis Dievo įsakymų.
Kiekvienas mūsų yra lyg pieštukas… Sukurtas Kūrėjo unikaliam ir ypatingam tikslui.
Astridos Lingrend mokykloje Austrijoje
L.Zechner mokykloje Austrijoje
Siūlau aplankyti turtingą ir naudingą svetainę. Rasite įdomios medžiagos, siuntinių įvairiomis temomis. http://kristianaweebly.weebly.com
Neseniai pastudijavau Anne Copley knygą "Iššūkiai mokykloje". Atkreipiamas dėmesys, kaip mokyti problemiško elgesio vaikus, tačiau skaitydama supratau, kad problemų analizė, patarimai, įvairių situacijų sprendimai gali apskritai padėti mokytojui kasdienėje veikloje.
Atkreipiau dėmesį į principus, kuriais grindžiamas mokymosi būsenų modelis:
- Skatinkite teigiamą mokymosi elgesį.
- Valdykite savo elgesį, kad galėtumėte valdyti mokinių elgesį.
- Niekada nepriimkite visko asmeniškai.
- Skatinkite mokinius rizikuoti ir pritarkite tokiems jų žingsniams.
- Kai ištinka krizė, mokiniai pirma turi pasijusti saugūs, tik tada jie vėl galės normaliai mokytis.
- Didesnė tikimybė, kad vaikai tinkamai elgsis, jei pamoka juos sudomins, jei joje bus taikomos įvairios veiklos formos, jei ji teiks malonumą, o tai reikia suplanuoti iš anksto.
- Gerų rezultatų pasieksite, jeigu dėmesį sutelksite į tai, ką norite pasiekti, o ne į tai, ko nenorite.
- Mokykla - tai dar ne visas pasaulis, nevertinkite jos pernelyg rimtai.
- Savistaba skatina mokytojo pažangą.
Nemažai minčių ir idėjų man patiko, todėl nusprendžiau rekomenduoti ir kitiems.
Daug neigiamų įvertinimų skiriama šio laikmečio vaikams. Tai ir nejautrumas, netolerancija, pagarbos vyresniesiems ir net tėvams nebuvimas, nenoras dirbti, būti atsakingiems ir t.t.
Noriu pacituoti vieno vyriausiojo mokytojo žodžius: "Vaikai šiandien - tironai. Jie priešgyniauja tėvams, ryja maistą ir terorizuoja mokytojus". O tas mokytojas buvo SOKRATAS (469-399 pr. Kr.)
Štai ir verta pamąstyti, ar tikrai tik šiais laikais kyla problemos...
Ką gali kolektyvas...
Bendri ugdymo klausimai
http://www.upc.smm.lt/ugdymas/pradinis/rekomendacijos
http://www.upc.smm.lt/ugdymas/pradinis/rekomendacijos
Pamokoms
Šiaip paskaitymai, prasmingos mintys
Trečioje klasėje yra nemažai medžiagos apie Lietuvos miškus. Labai patiko video, sukurtas M.K.Čiurlionio poemos "Miškas" muzikos motyvais. Gal ir Jums kils noras su mokiniais pasigrožėti vaizdais ir muzika.
"Youtube" sukūrė kanalą "Youtube For School", kuriame kaupiama vaizdinė medžiaga mokiniams, pedagogams, studentams
Naudinga svetainė http://www.pradinukai.lt